Een goede onderverdeling van het assortiment in artikelgroepen is van
belang voor praktische handelingen in het retailkanaal. Denk daarbij aan budgetteren,
afprijzen en management rapportages.
Steeds meer retailers halen hun productdata elektronisch binnen via het
zogeheten PRICAT bericht. Als een leverancier daarin geen standaard
artikelgroepcodering opneemt, dan leidt dat tot vertraging en een grotere
foutkans bij het verwerken van de grote hoeveelheid product data in het voorraadsysteem
van de retailer.
Bij het ontbreken van een standaard artikelgroepcode moet de retailer
zijn eigen artikelgroepcode steeds weer koppelen, dan wel per leverancier een
vertaaltabel inrichten en beheren. Het grote voordeel van een breed gedragen
standaard artikelgroepcodering is dat de retailer met slechts 1 of in ieder
geval veel minder vertaaltabellen de binnenkomende productdata vanuit
verschillende bronnen (lees leveranciers) eenduidig en geautomatiseerd kan
verwerken. In dat geval heeft de retailer 1 hoofdvertaaltabel: van de standaard
artikelgroepcodering naar zijn eigen codering.
In Europa zijn er pragmatische artikelgroepcoderingen in omloop. Met name
in kleding en sport worden die coderingen inmiddels door vele leveranciers in
hun PRICAT meegegeven. Per branche zijn dat echter wel andere standaarden:
DTB artikelgroepcodering voor kleding:
Selectie van de DTB-codetabel |
DTB staat voor Dialog Textil-Bekleidung hetgeen een samenwerkingsverband is van Duitse fashionleveranciers. De DTB-codering is een 6-cijferige code, opgebouwd uit 3 hoofdsegmenten (11xxxx voor Heren, 12xxxx voor Dames en 13xxxx voor Kinderen) met elk een een onderverdeling in hoofdgroepen en subgroepen. Totaal bestaat de DTB tabel uit ruim 600 verschillende codes.
De DTB artikelgroepcodering wordt inmiddels door vele (ook niet-Duitse) merken toegepast,
waaronder: Tommy Hilfiger, G-Star, PME, Garcia, State of Art, Marie Jo,
Vanguard, PrimaDonna, Profuomo, VeroModa, Outfitters Nation, Only, Esprit,
Mexx, etc.
Een overzicht van alle DTB-coderingen is te downloaden via de download pagina van FashionUnited eBusiness.
Tip voor kledingleveranciers: lever per EAN-code altijd de bijbehorende 6-cijferige DTB-code mee in de PRICAT.
FEDAS artikelgroepcodering voor sport:
FEDAS is een Europese organisatie waar vele belangenbehartigers van de
sportbrache bij zijn aangesloten. De FEDAS artikelgroepcodering beslaat ruim 7
duizend verschillende codes van elk 6 cijfers. De eerste positie geeft een
hoofdverdeling van de soort artikelgroepen weer: 1=hardwaren / 2=kleding en textiel /
3=schoenen. Positie 2 en 3 geven de tak van sport aan (x15xxx = zwemmen). De laatste 3 posities specificeren de verdere onderverdeling. Voorbeelden:
- 115944: duikbril voor heren
- 215664: zwembermuda
voor heren
- 215671: zwembroek voor
heren
- 215991: badlaken / handdoek
- 315933: zwemvliezen voor kinderen
FEDAS-coderingen worden gebruikt en ondersteund door vele partijen in de
sportbranche, waaronder Adidas, Nike, Hummel, Protest, Brabo, Sinner,
Sport2000, Intersport, Topshelf en InRetail. De codes zijn online op te zoeken
op de website van FEDAS en te downloaden voor
leden.
Tip voor sportleveranciers: lever per EAN-code altijd de bijbehorende 6-cijferige FEDAS-code mee in de PRICAT
EAS artikelgroepcodering voor schoenen
EAS staat voor Eenheid Artikel Systeem, dan wel European Article System
voor de schoenenbranche en is opzet door een samenwerking van ANWR, Garant,
BDSE, HDS, Rexor en Sabu. De eerste positie van deze 3-cijferige
artikelgroepcodering geeft de hoofdgroep aan:
Selectie van de EAS-codetabel |
- 0xx: vrij
- 1xx: herenschoen
- 2xx: damesschoen
- 3xx: schoen voor kleine
kinderen
- 4xx: schoen voor grote
kinderen
- 5xx: pantoffel
- 6xx: tassen en andere
lederwaren
- 7xx: sport kleding
- 8xx: sport schoenen
- 9xx: sport hardwaren
De tweede positie geeft de schoensoort aan (voorbeeld: veterschoen) en de
derde positie geeft een aanvullende kenmerk mee (voorbeeld: gladde zool).
De detailinformatie over toepassing van de EAS en alle varianten is te
vinden via deze link.
Tip voor schoenenleveranciers: lever per EAN-code altijd de bijbehorende 3-cijferige EAS-code mee in de PRICAT
Leveranciers dienen te kijken naar de branches van hun afnemer (kleding, schoenen en/of sport) om te bepalen welke van de genoemde drie standaard artikelgroepcodering(en) zij het beste mee kunnen geven in hun PRICAT als atribuut van de EAN-codes.
Selectie van de GPC-codetabel |
GS1 schrijft de GPC (Global Product Code) voor als wereldwijde standaard
artikelgroepcodering voor elektronische berichtenuitwisseling. Het GPC
codesysteem is ontwikkeld voor alle productgroepen van alle branches en
opgebouwd uit een combinatie van Segments, Families, Classes, Bricks en
Attributes. In de praktijk van de fashion branche in Europa komen we deze
classificatie niet of nauwelijks tegen. GPC is zeer gestructureerd en voor alle
branches inzetbaar, maar daardoor behoorlijk complex en praktisch niet goed
toepasbaar voor fashion en mode retailers (zie het voorbeeld hiernaast).
De Amerikanen
hebben hun eigen nationale codering (NRF), welke we in Europa niet veel tegenkomen.
Note: geen enkele standaard is perfect voor iedereen en alles is voor verbetering vatbaar. Maar het mooie van elke standaard is dat meerdere partijen zich daaraan gecommitteerd hebben en de standaard daardoor een breder draagvlak heeft verworven en niet zo snel meer zal wijzigen, hetgeen wel zo prettig is in het beheer!
De FEDAS codering kan inmiddels voorzien worden van een 7de en 8ste positie voor respectievelijk Gender en Age:
BeantwoordenVerwijderenFEDAS(SGIDHO):
FEDAS 6 of 8 positions:
Digit 1 Product type (Hardware, Footwear, Textile, Service, Rental)
Digit 2 and 3 Activity code (type of sports)
Digit 4 and 5 Product Maingroup of the activity
Digit 6 Product Subgroup
(optional) Digit 7 = GENDER
(optional) Digit 8 = AGE
FEDAS GENDER CODE (optional, digit 7):
The gender code has been defined as a one-digit code. The following codes have been allocated:
1= MALE
2= FEMALE
3= No Gender / Unisex
FEDAS AGE CODE / SGI Age Code (optional digit 8):
1= ADULTS (>18)
2= CHILDREN (4-18)
7= INFANT (0-3)
9= No Age
Important information for the brands: The aim of our industry partners is to add the Age Code for all products (new & carry-overs) in the PRICAT (electronic catalogue).
Important information for brand: The aim of our industry partners is to add this code for all products (new + carry-over products) in the PRICAT by latest S/S 2022.