Vier maanden geleden ben ik door toevallige omstandigheden aan
de Oostelijke Handelskade komen wonen en geïnspireerd geraakt door het
Oostelijk Havengebied, de geschiedenis van Amsterdam in het algemeen en in de
Verenigde Oost-indische Company in het bijzonder. Het ontstaan van de VOC; dat
was nog eens een staaltje van Change in
Business. Wat als we het spreekwoord l’histoire
se repete hierop van toepassing kunnen laten worden?
Mijn inspiratie is gebaseerd op een in 2013 verschenen boek
over de rijke geschiedenis van onze hoofdstad, geschreven door de Amerikaanse
Amsterdammer Russel Shorto: ‘AMSTERDAM,
geschiedenis van de meest vrijzinnige stad ter wereld’ en op een bezoek op
uitnodiging van de gemeente Amsterdam aan het Oostenburgereiland, de laatste
plek in het centrum die nog herontwikkeld dient te worden. Op dit binnendijkse
eiland zijn in de 17de eeuw ruim vijfhonderd VOC-schepen gebouwd.
Vanuit ons appartement had ik de masten boven de dijk moeten kunnen zien
groeien en krioelen. Mijn inspiratie werd nog verder versterkt door de
momenteel lopende expositie in het Amsterdam Museum: ‘AMSTERDAM DNA, een 1.000 jaar oude, waterrijke stad waarbij
Ondernemerschap, Creativiteit, Burgerschap en Vrijdenken als kernwaarden multi-visueel
uitgediept worden’.
Uit het verlangen van de Amsterdammers in de 17de
eeuw om de grote uitdagingen aan te grijpen en de risico´s te spreiden kwam de eerste
effectenbeurs en de eerste multinationale onderneming ter wereld voort: de VOC.
Voor Amsterdam en haar multiculturele inwoners leidde de gemeenschappelijke
drang om samen te werken tot ongekende, schitterende successen en vooruitgang,
hetgeen we later de Gouden Eeuw van de Republiek der Nederlanden zijn gaan
noemen.
In een recent gesprek in het Lloyd Hotel met de programmaleiders
van de expertgroep supply chain van het initiatief Shopping2020.nl, kwamen we
tot de conclusie dat er een grote economische voortuitgang te
boeken zou zijn wanneer bedrijven optimaal samen zouden werken. De individuele belangen
vormen daartoe echter de bottleneck. Onze voorvaderen uit de 17de
eeuw hebben het gezamenlijk belang boven het individueel belang weten te
stellen en hebben daarmee ons land vanuit een achterstandspositie een
wereldwijd leidende positie weten te geven. Hoe kunnen we dit principe
toepassen op onze huidige economisch mindere situatie, waarbij we ook mondiaal
gezien langs alle kanten voorbij gestreefd worden? Door het oprichten van de
VOC 2.0
Stel je voor: geen
tegenstrijdige individuele belangen meer, maar een gezamenlijk belang en een
daaruit voorvloeiende gezamenlijke megapower om met Nederland als vrijdenker voorop,
uiteindelijk heel Europa met al haar kennis, ervaring, ondernemerschap en
historie weer een leidende rol in de wereld te laten spelen. Als toonbeeld van transformatie van oude naar nieuwe economie, waarbij talent met passie en gedrevenheid de ruimte krijgt. De VOC 2.0 is een
nieuwe rechtsvorm waar bestaande bedrijven in ondergebracht worden zodat er
sectorgewijs direct gewerkt kan worden aan bedrijfsoverstijgende
optimalisatie en innovatie processen. We gaan de concurrentie niet langer
direct met elkaar aan, maar we gaan de sectoren verrijken en versterken door
puur en alleen vanuit het gezamenlijk belang te denken en te handelen.
Laten we als voorbeeld de fashionsector nemen, een sector
waarin structurele problemen bestaan en de buitenlandse opkomers, als Primark,
Zara en H&M, een steeds belangrijkere rol spelen. De merken en de retailers
in kleding, sport en schoenen, maar ook alle tussenschakels als
transportbedrijven, veredelingsbedrijven, de brancheverenigingen, de retail
service organisaties, IT-bedrijven en zelfs nationale banken, havens,
opleidingsinstituten en vastgoedpartijen kunnen allen hun organisatie(deel)
inbrengen in de Verenigde Fashion Company (de VFC) tegen een vergoeding c.q.
aandeel dat in verhouding staat tot hun inbreng.
Het aantal transportbewegingen vanuit het verre oosten naar
Europa, in Europa, binnen Nederland en in de binnensteden tot in de
winkelstraat kunnen drastisch verlaagd worden, de beladingsgraden zullen veel
hoger worden en de CO2 uitstoot zal drastisch afnemen. Niet alleen de kosten in
de keten zullen drastisch afnemen, maar ook de time to market zal gigantisch verbeteren. In deze situatie zal
innovatie hoogtij vieren en wordt de overall
marge vele malen groter (en/of de kosten lager) dan de optelsom van de
individuele resultaten. De winkelpanden worden veel efficiënter benut en de
winkelstraten worden weer aantrekkelijk. Online en offline worden optimaal
geïntegreerd en gecombineerd. Op basis van standaarden en gedeelde kennis
worden de informatiestromen intelligent met elkaar verbonden. De inzet van
personeel en mankracht kan optimaal ingezet en verdeeld worden. Het elimineren
van over- en ondercapaciteiten en het combineren van overhead functies leidt
tot een gigantische reductie van kosten. Nederland neemt als dan inmiddels een koploperspositie
in binnen de internationale fashion sector. Organisaties uit andere landen
willen zich hier ook bij aansluiten, waardoor een vliegwiel ontstaat dat als
een olievlekwerking ook andere sectoren mobiliseert richting regie vanuit een
gezamenlijk belang.
Het centrale hart van de VFC wordt net als dat van onder
meer de Verenigde Automotive Company (de VAC) en de Verenigde Chemische Company
(de VCC) op het voormalig terrein van de VOC op het Oostenburgereiland in
Amsterdam gevestigd (daar waar nu fashion designer Hans Ubbink al zit). In de
herontwikkelde Van Gendthallen komen in plaats van destijds nationale
scheepswerven en locomotiefbouwers nu de ketenregisseurs van VOC 2.0 te zitten.
Zij regisseren de gehele keten op basis van efficiency vanuit het gezamenlijk
belang van alle stakeholders, maar bewaken en stimuleren ook de veelzijdigheid
van het aanbod richting de consument. Overall
beleid en overall aansturing dus, maar
met behoud van het individueel belang. Toen Amsterdam in de vroeg 17de
eeuw een leidende rol nam in het ontwikkelen van het liberalisme (in de betekenis
van het ruime principe van individuele vrijheid) bleek er een voortdurende
wisselwerking plaats te kunnen vinden tussen de samenleving en het individu, wat
leidde tot een nieuwe balans. Daarmee groeide deze Change in Business van de 17de eeuw uiteindelijk uit tot
de Gouden Eeuw.
Be inspired to change!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten