AMSTERDAM, 21 december 2016 | bron: GS1 Mode
“Toen ik zes jaar
geleden bij mijn huidige werkgever startte, was er nog veel scepsis over EDI.
Veel mensen zagen geen heil in de uitwisseling van prijs-, product- en
verkoopinformatie.” In deze blog geeft sectormanager mode bij GS1 Nederland
Dorien Mouthaan het woord aan Sebastian Groosman, IT Manager bij B32 Groep,
onderdeel van Varova Fashion Group. Is er sinds die tijd wat veranderd? Ja, hij
ziet wel degelijk dat het belang en noodzaak van gestandaardiseerde
informatie-uitwisseling tussen leveranciers en retailers steeds duidelijker
wordt.

Geen EDI: meer
‘nee-verkopen’ en hogere voorraden
“We werken momenteel samen met Just Brands hard aan de afronding van een
EDI-project waarmee we ‘nee-verkoop’ in de winkels willen terugdringen. Als een
retailer in zijn winkel ‘nee’ moet verkopen, kost dat onherroepelijk omzet. In
dat geval lijkt meer voorraad aanhouden of een veiligheidsvoorraad aanleggen,
een logische reactie. Toch kleven daar ook nadelen aan. Een voorraad in een DC
kost immers nog steeds geld.”
“Waarom zouden we de voorraad bij leveranciers dan niet direct
toegankelijk maken? Door deze online of via de kassa inzichtelijk te maken. Om
de directe verkoop van actuele voorraden van derden efficiënt in te richten, is
het slim om daarvoor hun eigen informatie, zoals de GS1 code (EAN-code), foto’s
en commerciële teksten te gebruiken. Maar die gegevens moeten dan wel beschikbaar
en goed uitwisselbaar zijn.”
“Soms is een product uitverkocht of heeft de winkelier gewoon te weinig
ruimte om heel veel modellen of kleuren te herbergen. Inzicht in de voorraad is
dan essentieel. Als een product niet op voorraad is, moet de retailer snel
kunnen beslissen. Moet dit product uit het DC komen, uit de retourstroom van
andere winkels of direct van de leverancier? In het laatste geval is direct
bestellen via internet of de kassa een goede oplossing. Dat vereist inzicht om
snel te kunnen schakelen en verkoopkansen te grijpen. Bovendien zijn de
logistieke processen dan beter af te stemmen op wat een retailer waar en
wanneer verkoopt. De consument krijgt zo sneller toegang tot een breder en
dieper assortiment. Bovendien voorkomt het dat hij naar de volgende winkel in
de straat gaat.”
Goede afspraken tussen
retailer en leverancier
“Om misverstanden te voorkomen en betrouwbare communicatie te
ondersteunen, is het essentieel om goede afspraken te maken. Bijvoorbeeld over
welke informatie precies gedeeld wordt en hoe dat gebeurt. Dat is nodig om te
voorkomen dat systemen vervuild raken en vollopen. “
“Kortom, het idee is op zich relatief eenvoudig. Toch komt er aan de
achterkant nog heel wat bij kijken om de informatie-uitwisseling tussen
leveranciers en retailers goed te regelen. Door samenwerking op basis van de
GS1 standaard is voorraadinformatie van de leveranciers makkelijk te ontsluiten
en productinformatie, zoals fotografie of commerciële teksten, eenduidig uit te
wisselen.”
Gestandaardiseerd
informatie delen = slimmer inkopen en verkopen
“Hoewel het besef groeit dat standaarden retailers en leveranciers
concrete voordelen opleveren, zijn er in de Fashion momenteel nog best wat verschillen.
In mijn ogen biedt GS1 de kans om die kloof te overbruggen en te zorgen dat
iedereen dezelfde taal kan spreken. Dat vereist goede afspraken en
constructieve samenwerking. En daar kunnen we niet meer op blijven wachten. Ik
ben er van overtuigd dat organisaties die hun informatie gestandaardiseerd
delen slimmer inkopen en verkopen. Daarbij is EDI de interface die alle
communicatie in goede banen leidt.”
Naschrift FashionUnited
eBusiness
Varova (met onder meer B32,
Men at Work, Tumble ’n Dry en Gsus) hanteert een welbewuste en uitgekiende
inzet van EDI voor optimale processturing in de keten, die leidt tot
win-win-win voor de leverancier, de retailer en ook de consument. FashionUnited
eBusiness is de one-to-many EDI partner voor zowel Just Brands als
ook voor Varova en haar onderdelen; met EDI-tools en services, waaronder eBiss en
eGate. Bel voor meer informatie met Steven WItteveen: +31 653
137303.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten